Hoe belangrijk is Social Media voor online vindbaarheid?

Jij wilt toch ook dat jouw website online gevonden wordt? Vandaag de dag zijn wij allemaal online. We zitten de hele dag op onze telefoon of achter onze laptop. Je staat met social media op én je gaat er mee naar bed. Het is simpelweg niet meer weg te denken uit ons leven. Maar ben ik dan social media nodig om mijn website beter vindbaar te maken? 

Online vindbaarheid is één groot spinnenweb en social media is daar een onderdeel van. Juist! Slechts een onderdeel! Het bestaat dus niet alleen maar uit teksten schrijven en linken vanuit de socials. Het is veel meer dan dat! In deze story vertellen je wat de invloed van social media is op zoekmachine optimalisatie.

Versterk je sociale signalen voor een betere vindbaarheid

De vindbaarheid van je website hangt af van een aantal factoren; techniek, inhoud en populariteit. Social media wordt onder populariteit geschaald. Want hoe populairder een bericht, hoe groter de invloed. Maar hoe werkt dat dan precies? Er zijn al verschillende onderzoeken gedaan naar de invloed van social media op de vindbaarheid in zoekmachines. Wij als Ittica zijn van mening dat de volgende zaken invloed hebben op je ranking:

  • Het aantal likes/vind ik leuks op een kanaal
  • Het aantal keer dat content is gedeeld op de socials
  • Het aantal volgers dat een kanaal heeft
  • Het aantal berichten dat een bedrijf heeft met een link naar de pagina
  • Het aantal reacties dat een gedeeld bericht krijgt

Waarom Social Media inzetten?

Wie een website of webshop heeft, wil ook bezocht worden. Met alleen je eigen website kom je er tegenwoordig niet meer. Interactie op social media is dus van belang. Echter, is het niet zo dat als jij een bericht plaatst op de socials, je daarmee ook direct klaar bent. Als er niemand op het bericht reageert ziet Google dat. Google neemt aan dat jouw doelgroep het artikel niet interessant genoeg vond. Maar wanneer je veel reacties ontvangt op de socials, ziet Google dat jouw artikel interessant is voor de doelgroep en rankt jouw pagina vervolgens hoger! 

Kortom; wordt ook actief op social media hetzij Facebook, Pinterest, Instagram, LinkedIn en YouTube! Want hoe meer activiteit hoe beter. Vergeet echter niet je online strategie te waarborgen. Waarom actief zijn op YouTube als je eigenlijk niets met filmpjes doet?

Tip: zorg ervoor dat jouw socials gekoppeld zijn aan jouw website. Hierdoor zien zoekmachines welke socials bij de desbetreffende website horen.

 

Google geeft gepersonaliseerde resultaten

Voorheen waren de zoekresultaten voor iedereen hetzelfde. Dit is al jaren niet meer het geval. Google stemt de zoekresultaten af op het profiel van de bezoeker. Dit zie je terug in lokale zoekresultaten. Als iemand in Hoogeveen zoekt naar een ‘Italiaans restaurant’, krijgt diegene een lijst met eetgelegenheden in Hoogeveen. Hetzelfde geldt voor het social media profiel van de bezoeker. Als de zoeker regelmatig interactie heeft met een bepaald merk, dan zullen deze merken ook hoger in de lijst eindigen wanneer deze gebruiker gerelateerde items zoekt. Ook het aantal zoekresultaten kan bij de ene meer zijn als bij de andere.

Dynamisch SEO en Social Media

Ga niet stil zitten als je eenmaal een goede ranking hebt bereikt. SEO en social media zijn dynamisch, wat betekent dat dit voortdurend aandacht vereist om interessant te blijven. Je moet aanwezig zijn en aanwezig blijven. Kwaliteit en consistentie, daar draait het om!

Nog even kort samengevat; Social media is belangrijk voor je online vindbaarheid, maar zet je kanalen wel op de juiste manier in. Gebruik social media om content te promoten, zorg voor interactie met je doelgroep en creëer een relatie met hen. Gebruik de juiste tags in en werk samen met invloedrijke/populaire afzenders (zo wordt je bereik groter). Maak je content deelbaar via de socials! Vergeet niet dat social media slechts een kleine invloed heeft op je ranking. 


Creative Director